VISUS 3|2016


VOOR JEZELF BEGINNEN: WAT ZIJN DE VALKUILEN?

Een eigen praktijk opzetten heeft nogal wat voeten in de aarde. Visus vroeg drie optometristen naar hun ervaringen; Jaqueline van Ballegooijen-Penders, Bart de Romph en Marjan de Vecht. ‘Netwerken is essentieel.’

Door Rianne van der Molen (redactie)

 

Eigenlijk had Jaqueline van Ballegooijen-Penders een eigen praktijk in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. Daar was ze drie dagen in loondienst en mocht één van de ruimtes na haar spreekuren gebruiken voor haar contactlenspraktijk Optolenz. Nadat het ziekenhuis in 2013 failliet ging, werd er flink bezuinigd. Vorig jaar was haar afdeling aan de beurt. Na haar ontslag in juni 2015 besloot ze aan huis door te gaan. “Omdat ik al patiënten had, was het geen heel grote overschakeling. Het was vooral praktisch veel werk om alles in orde te krijgen. Om een beetje wegwijs te worden, heb ik me meteen aangemeld voor een avond voor startende ondernemers van de gemeente.”

 

Lange lijst regels

Dat bleek een verstandige zet. Nog dezelfde avond hoorde ze dat de gemeente goedkeuring moet geven voordat je een praktijk aan huis kunt starten. En dat daar nogal wat regels aan verbonden zijn. “ Zo mag je niet meer dan 20 vierkante meter van je woonoppervlak gebruiken als bedrijfsruimte en mag je bijvoorbeeld geen grote borden aan je pand bevestigen. Achter het raam mag je wel kleine bordjes hangen, om patiënten bijvoorbeeld te laten zien bij welke organisaties je bent aangesloten. Verder mag je geen winkel zijn en zomaar lenzen verkopen. Maar je mag wel weer een lens op medische indicatie verkopen. Zo is er een lange lijst regels.”

 

Het gros van die regels geldt vooral wanneer je een zaak aan huis wil starten. Als je een praktijk als onderdeel van een optiekzaak begint, is dat aanzienlijk makkelijker. Optometrist Bart de Romph deed het vorig jaar. Hij begon een optometrie-gedeelte in de zaak van zijn vader; De Romph Opticiens in Waddinxveen. “Ik ben in juli 2014 afgestudeerd als optometrist en wilde graag in de praktijk meteen bezig gaan met oogzorg. Omdat ik al in de zaak van mijn vader werkte, ontstond het idee om daar een optometrie-gedeelte op te zetten. Ik wilde dat het gedeelte een klinische uitstraling zou krijgen, zodat een klant met oogproblemen echt een andere wereld in zou stappen.”

 

Bouwen aan een patiëntenbestand

Anders dan bij Optolenz hoefde De Romph geen extra vergunningen te regelen. De zaak stond er natuurlijk ook al. Zijn grootste uitdaging was het krijgen van de juiste patiënten. “Het optometrie-gedeelte is redelijk snel verbouwd en ingericht. In de tussentijd heb ik contact gezocht met een platform waar veel huisartsen uit de buurt in zitten. Met hen heb ik gesproken over mijn expertise en welke patiënten ze mogelijk naar mij door kunnen sturen.“ Hij liet hen weten dat hij bijvoorbeeld ook oogonderzoek kan doen bij patiënten met diabetes. “Die onderzoeken zijn zelf niet heel rendabel, maar daardoor maakt wel een grote groep patiënten kennis met onze praktijk.”

 

Optometrist Marjan de Vecht kreeg na het starten van Contactlenspraktijk Beilen in 2012 veel aandacht in de lokale media, waardoor het al meteen goed liep. “Met mijn man, optometrist Arjan de Vecht, wilde ik een bedrijf starten met een persoonlijke en professionele klantbenadering, aangevuld met optimale kwaliteit. Rond de opening kregen we veel aandacht en hebben we zelf een aantal advertenties geplaatst. Wij geloven dat mede daardoor onze start voortvarend is geweest.”

 

Weinig tijd

Wat optometristen zich wel moeten realiseren is dat het hebben van een eigen zaak veel rompslomp met zich meebrengt. Waar Jaqueline van Ballegooijen-Penders vroeger in dienst van het ziekenhuis uren achtereen patiënten zag, zijn haar dagen nu ook vaak gevuld met andere zaken. “Ik denk dat ik maar een kwart van mijn werktijd patiënten zie, voor de rest ben ik bezig met de website, de acquisitie, de administratie en de facturering. Daar zit het meeste werk in. Uiteraard wordt dat naar verloop van tijd wat minder, maar het blijft je veel tijd kosten.”

 

Om jezelf zo veel mogelijk acquisitie te besparen, is het belangrijk om klanten te behouden. Daar werken Marjan en Arjan de Vecht hard voor. “Een tevreden klant is een ambassadeur voor onze praktijk. Dat persoonlijke aspect benadrukken we ook door buiten kantoortijden en ’s avonds afspraken te maken, wanneer de klant maar wil.”

 

Kom klanten tegemoet

Klantvriendelijkheid is essentieel als zelfstandig ondernemer, vindt ook Bart de Romph. Om het voor hun klanten aantrekkelijk te maken om bij hen te blijven, hebben ze zelfs een haal- en brengservice voor ouderen. Of gaan ze bij hen langs. “Zo was ik vorige week nog bij iemand die in het komende jaar zal overlijden. Ze wilde de laatste maanden van haar leven graag televisie blijven kijken, maar dat ging niet meer. Wij hebben haar nog dezelfde dag kunnen voorzien van een nieuwe bril. Dat heeft niet met optometrie te maken, maar door dit soort service onthouden mensen. En hoe meer mensen je naam onthouden, hoe groter de kansen dat je groeit.”

 

Verder groeien

Bij Optolenz staat het groeien van de zaak hoog op de wensenlijst van de eigenaresse. Want hoewel Jaqueline van Ballegooijen-Penders patiënten mee kon nemen vanuit haar praktijk in het ziekenhuis, wil ze nu veel meer dagen vullen. “Daarom ben ik in gesprek met huisartsen en heb ik me aangesloten bij zorggroepen. In die gesprekken probeer ik duidelijk te maken wat ik kan en welke patiënten zij mogelijk naar me door zouden kunnen verwijzen.”

 

Iedere zelfstandige moet daar volgens haar tijd en energie in blijven steken. “Zo praat ik niet alleen met huisartsen, maar ga ik ook regelmatig naar ziekenhuizen en langs bij opticiens. Wanneer je je gezicht regelmatig laat zien, zullen zij sneller naar jou doorverwijzen. Als zelfstandige ondernemer is netwerken essentieel. Dat moet iedere beginnende ondernemer goed onthouden.”

Jaqueline van Ballegooijen-Penders

 

DE EERSTE STAPPEN

- Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

- Zorg dat je een AGB-code krijgt (nodig voor contracten met verzekeraars)

- Informeren bij de gemeente welke vergunningen er nodig zijn

- Contact leggen met huisartsen in de omgeving

- Aanschaf van apparatuur

 

Meer informatie over het starten van je eigen praktijk vind je via de website van de Kamer van Koophandel.



UP